A mi világunk
Mit jelent a tudatos vásárlás?
Szerző: Fürkész Firkász. Dátum: 2024. február 9. Forrás: tudatosvasarlo.hu
A vásárlás a te döntésed, a pénzed szavazat. Eldöntheted, mit és kit támogatsz. És mit nem. Lista, szatyor, mennyiség, javíttatás, újrahasznosítás és társai, ezt mind érdemes észben tartani vásárláskor.
Mi a tudatos vásárlás, ki a tudatos vásárló?
A tudatos vásárlás azt jelenti, hogy amikor vásárolunk, figyelmesen gondolkodunk és odafigyelünk arra, hogy ne csak mi, hanem mások és a környezet is jól járjon. A tudatos vásárló pedig az, aki nem hagyja, hogy átverjék. Ő tájékozódik az árakról, a termékek minőségéről és a kapcsolódó szolgáltatásokról. A legjobb ajánlatot választja ki, de nem csak ez a fontos. Az etikus és környezettudatos döntések is részei a tudatos vásárlásnak. Tehát nem csak magunkra gondolunk, hanem másokra is, akik ma élnek, vagy a jövőben fognak megszületni. Ezek lehetnek emberek, állatok vagy növények. A tudatos vásárlók tehát olyan döntéseket próbálnak hozni, amelyekkel nem csak ők járnak jól, hanem a világ is.
Miért fontos ez?
A fogyasztás nem csak egy egyszerű tevékenység. Minden embernek szüksége van arra, hogy értelmes és értékes dolgokat tegyen. A reklámok is ezt próbálják elhitetni velünk: például azt, hogy egy autó megvásárlásával olyan értékeket szerezhetünk mint a szabadság és az önállóság. De a tudatos vásárlók nem csak a reklámokat nézik. Ők elgondolkodnak azon, hogy miért vesznek meg egy terméket. Mi a valódi értelme és értéke annak? Talán a vásárlásukkal támogatják a gyerekmunkát egy távoli országban? Vagy olyan céget, amely környezetkárosító módon működik? Vagy éppen olyan terméket választanak, amely egészséges és környezetbarát?
A fogyasztás és a globalizáció kihívásai
A fogyasztói társadalomban a fogyasztás nem csak fontos, hanem nagymértékű is. A világ gazdaságai összekapcsolódtak egymással, de nem igazságos módon.
A távoli termékeknek rejtett költségei lehetnek. Lehet, hogy embertelen körülmények között készülnek, és szenvedést okoznak másoknak.
A mai világgazdaság nem tartható fenn. Túl sok nyersanyagot kiveszünk a környzetből, ill. túl sok káros anyagot engedünk bele.
A környezeti válság elsősorban nem a népesség növekedésének a következménye, hanem a fejlett országok pazarlásának. Ők túl sokat használnak fel, míg a többiek túl keveset kapnak.
A globalizáció és a környezet
Ne gondoljuk, hogy a távoli dolgok nem érintenek minket! A világ környezete befolyásolja az életünket.
A globalizáció nem csak azt jelenti, hogy a távoli termékek eljutnak hozzánk, de azt is, hogy szembe kell néznünk a súlyos társadalmi vagy környezeti problémákkal is. Ne higgyük azt, hogy az, ami tőlünk távol történik a világ környezeti állapotával, az nem lesz hatással ránk! A globalizáció nem csak azt jelenti, hogy a messzi termékek eljutnak hozzánk, de azt is, hogy így vagy úgy, de a globalizáció társadalmi vagy környezeti következményeivel is szembe kell néznünk egyszer.
A változás lehetősége
A fogyasztói társadalomban van remény, mert a vásárlói döntéseink befolyásolhatják a világot. Ne gondoljuk, hogy tehetetlenek vagyunk! Az ősi igazság most is áll: egyedül talán nem sokat tehetünk, de ha akaratunk, tetteink összeadódnak másokéival, messzire juthatunk.
A mai világgazdaság működése és fogyasztás mértéke nem jó a társadalomnak és a környezetnek. Ezért változtatni kell rajta. Mindenki tehet valamit a változásért, hiszen mindannyian vásárolunk valamit. Vásárláskor dönthetünk arról, hogy mit veszünk meg. Magyarországon kilencmillió ember dönt így naponta vagy hetente. Ez nagy erő. Ha ezeknek a döntéseknek egy része tudatos, az sokat segít. El kell fogadnunk, hogy a pénzünk szavazat. Akár akarjuk, akár nem.
Szövegismereti teszt
Ha nyomtatott formában olvasod ezt a cikket, erre a kódra kattintva el tudod olvasni online is.