A mi világunk
Demokrácia az iskolában
Szerző: Fürkész Firkász. Dátum: 2024. február 9. Forrás: politicalcapital.hu
Ahogy egyre idősebbek leszünk, egyre több dolgot dönthetünk el a saját életünk vonatkozásában. Az iskolában is segítenek nekünk ebben, hogy jobban megértsük, miért fontosak a jó döntések.
Az iskolai demokrácia haszna
Az iskolában nem csak hallgatni kell, hanem tanulni is, és fontos, hogy mindenki elmondhassa a saját gondolatait is. A suli nem csak arra van, hogy sok dolgot megtanuljunk, hanem arra is, hogy mindenki fontosnak érezze magát, és tudjon segíteni a többieknek. Itt fontos, hogy mindenki megtanuljon együtt dönteni és figyelni a többiekre. Az iskola segít nekünk, hogy okosan gondolkodjunk és jó döntéseket hozzunk. Az iskolagyűléseken mindenki elmondhatja a véleményét, és ezek a vélemények segítenek jobbá tenni az iskolát. Így mindenki tanulhatja, hogy milyen fontosak az egyenlő jogok, és hogy mindenkinek igaza lehet. A suliban mindenki együtt dolgozik és segít egymásnak, mint egy nagy csapat. Így minden gyerek megtanulhatja, hogyan kell jól viselkedni, és hogyan lehet jó döntéseket hozni együtt. Ez segít, hogy mindenki sikeres legyen az iskolában.
Magyarországban az iskolákban sok mindenről tanulunk, mint például a szabályokról és arról, hogyan kell jól bánni egymással. Az iskolai demokrácia nagyon fontos, mert így mindenki jobban érzi magát, és jól tudunk együttműködni. A suliban nem csak a könyvekből tanulunk, hanem egymástól is, és ez segít nekünk abban, hogy jobb emberek legyünk, akik törődnek a többiekkel és a világgal. Ez azért jó, mert így mindannyian boldogabbak lehetünk, és jobban megértjük, hogyan működik a világ körülöttünk.
A diák-érdekképviselet
A diák-érdekképviselet olyan csoport az iskolában, ami segít a gyerekeknek, hogy elmondhassák a véleményüket és ötleteiket az iskolával kapcsolatban. Ez jó, mert így mindenki jobban érezheti magát az iskolában, és segít abban, hogy mindenki jól kijöjjön egymással. Az Fürkészben is működik diák-érdekképviselet (dék), amely azért is hasznos, mert mindazon jó mellett, amit az előző fejezetben leírtam, segíthet a diákoknak abban, hogy:
jobb emberré váljanak;
megértsék, mi a helyes és mi a kötelességük;
magasabb célokat tűzzenek ki maguk elé;
és tiszteljék a közösség érdekeit.
A dék olyan, mint egy kétirányú kommunikációs csatorna, ami lehetővé teszi a diákok számára, hogy: aktívabban részt vegyenek az iskolai életben, felelősséget érezzenek az iskoláért, gyakorolják a közösségi életet, és ezáltal előnyt szerezzenek a többi iskolával szemben. Milyen diákot érdemes beválasztani a dékbe? Aki úgy gondolja, van még változtatni való az iskolában; aki el is mondja, mit kell tenni ehhez; aki hajlandó dolgozni ezért; akit mind a diákok, mind a tanárok elfogadnak.
Felhasznált irodalom:
Hunyadi Bulcsú – Wessenauer Veszna: Demokrácia az oktatásban az illiberális Magyarországon. Budapest, 2016.
Dancs Katinka – Kinyó László: Az iskolai demokrácia és az osztálytermi légkör összefüggéseinek vizsgálata strukturális egyenletek modeljeivel, in: Magyar Pedagógia 115. évf. 4. szám (2015) 363–382. o.
Szövegismereti teszt
Ha nyomtatott formában olvasod ezt a cikket, erre a kódra kattintva el tudod olvasni online is.