A mi világunk
Legyőzte az emberi drónpilótákat a mesterséges intelligencia
Szerző: Fürkész Firkász. Dátum: 2023. október 6. Forrás: sg.hu
A Zürichi Egyetem létrehozta az első olyan rendszert, amely képes legyőzni az embert drónversenyzésben. Most először verte meg egy mesterséges intelligenciával működő nagy sebességű drón a világbajnok versenyzőket.
Az FPV, azaz első személyből nézett drónverseny egy olyan sport, ahol a versenyzők drónokat próbálnak meg minél gyorsabban végigvezetni egy akadálypályán. A pilóták távolról irányítják a drónokat, miközben a fejükön lévő szemüvegben azt látják, amit a drónra szerelt fedélzeti kamera lát. A Zürichi Egyetem kutatócsoportja bejelentette, hogy kifejlesztettek egy Swift nevű drónrendszert, amely képes legyőzni az embereket ebben a játékban. Bár a mesterséges intelligencia korábban már legyőzte az embereket olyan játékokban, mint a sakk, a go vagy akár a StarCraft, ez az első alkalom, hogy egy mesterséges intelligenciával működő rendszer felülmúlja az emberi pilótákat egy fizikai sportban.
Az egyetem kutatói már évek óta próbálkoznak egy erre képes mesterséges intelligencia megalkotásával, de korábban egy speciális mozgásfelvevő rendszer segítségére volt szükségük a győzelemhez. Nemrégiben egy olyan áttöréssel álltak elő, amely nagyrészt a gépi látáson alapul, így a mesterséges intelligencia rendszer egyenrangúvá vált az emberi pilótával. A Swift három világklasszis emberi pilóta ellen versenyzett, eközben az emberi versenyzők által használt kamerákhoz hasonló, valós idejű adatokat gyűjtő fedélzeti kamerát használt. Emellett a Swift egy olyan mérőegységet is tartalmaz, amely méri a drón gyorsulását és sebességét. Egy mesterséges hálózat feldolgozza ezeket az adatokat, hogy meghatározza a drón helyzetét a térben és azonosítja a versenykapukat a pályán. Ezt az információt aztán szintén egy hálózaton alapuló vezérlőegység arra használja fel, hogy kiválassza a legjobb irányt a versenypálya minél gyorsabb teljesítéséhez. A csapat a mesterséges intelligenciamodellt gépi tanulással képezte ki egy szimulált környezetben, ahol a rendszer próbálgatással és a hibáiból levont tanulságok felhasználásával javította magát.
A versenyek egy speciálisan kialakított pályán zajlottak, amely egy 25 x 25 méteres területet fedett le. A pálya hét négyzet alakú kapuból állt, amelyeken minden körben sorrendben kellett áthaladni. A verseny megnyeréséhez a versenyzőnek három egymást követő kört kellett teljesítenie az ellenfele előtt. Az drónok csak a fedélzeti mérésekre támaszkodhattak, külső rendszerek támogatása nélkül.
A Swift több győzelmet is szerzett az emberi bajnokok ellen, sőt, a leggyorsabb kört is ő könyvelte el, fél másodperces előnnyel végzett a legjobb emberi pilóta előtt. A kutatók megjegyezték azonban, hogy a mesterséges intelligencia rendszer az általánosítás és az alkalmazkodóképesség terén korlátokat mutatott, és küszködött, amikor a körülmények eltértek a betanítottaktól, például a fényviszonyok megváltozása miatt. Összességében a verseny megmutatta, hogy bár a mesterséges intelligencia jelentős előrelépéseket tett a fizikai környezetben való navigálás terén, az emberi pilóták még mindig előnyben vannak az alkalmazkodóképesség és a változó körülményekre való reagálás terén.
A csapat szerint az új technológiának számos lehetséges valós alkalmazása van. Például a drónok gyorsabb repülése növeli azok hasznosságát a korlátozott akkumulátor-kapacitásuk miatt. A Swift képességei az erdőmegfigyelésben, az űrkutatásban és a filmiparban találhatnak alkalmazást, ahol a gyorsan mozgó drónokkal akciójeleneteket lehetne forgatni. Emellett a technológia hasznos lehet a kereső- és mentőakciókban, ahol a drónoknak gyorsan kell nagy területeket lefedniük.