A mi világunk

A reklám fogalma és története

Szerző: Fürkész Firkász. Dátum: 2024. február 9. Forrás: gbam.hu; jgypk.hu


„– Tudod te, mi az a reklám?

– Még nem ettem.

– Nem ennivaló. Elmagyarázom neked, hogy mi a reklám. Az emberek szeretnek örülni. Én festő 

vagyok.

– Értem. Ez a reklám.

– Nem. A reklám az, ha bebeszéljük előre az embereknek, hogy valaminek örülni fognak. Én festek 

a szigetről, az újságok írnak, és a vállalkozók bedőlnek. Ezt úgy mondják, hogy fürdőhely. A turisták vad fehér törzse [...] ellátogat ide. [...] Kis-Lagonda fürdőhely lesz.”

Rejtő Jenő: Vesztegzár a Grand Hotelben 


gyártási kapacitás: olyan, mintha egy játékban lennénk. Gondolj egy nagy dobozra, amiben van sok-sok apró építőkocka! A gyártási kapacitás azt jelenti, hogy hány kockát tudsz összerakni egy bizonyos idő alatt. Ha sok kockád van, és gyorsan tudsz építeni, akkor magas a gyártási kapacitásod. De ha kevés kockád van, vagy lassan építesz, akkor alacsony a kapacitásod. piac: olyan, mint egy nagy játékterem, ahol sok kis bolt található. Itt találkoznak az emberek, hogy eladják és megvegyék a dolgaikat. branding: olyan, mintha egy játékban lennénk, és a vállalkozásunknak saját színes matricái vannak. Ezek a matricák segítenek nekünk megmutatni, hogy milyen jók vagyunk, és miért érdemes minket választani a sok más játékos közül! marketing: olyan, mint egy hatalmas játék, ahol mindenki részt vesz, és segít megtalálni a legjobb módját annak, hogy más játékosoknak elmondjuk, miért érdemes a mi játékainkat választani!kategorizálás: olyan, mintha egy hatalmas játékban lennénk, ahol mindenki részt vesz. Az elemeket csoportokba rendezzük azok jellemzői, tulajdonságai vagy más közös vonásaik alapján. Például, ha sok-sok építőkockánk van, akkor a kategorizálás segít eldönteni, hogy melyik kocka milyen színű, milyen méretű vagy milyen alakú. Így könnyebben megtaláljuk, amit keresünk, és rendszerezhetjük a játékunkat.

Miért van szükség reklámra?


Hiszen ha a termék elég jó, akkor magától terjed a híre... Egy tökéletes világban, talán így lenne,

de egy olyanban, ahol közel 8 milliárd ember él, cégek ezrei versengenek ugyanazokért a fizető ügyfelekért, és mind-mind meggyőzőbb kommunikációval tereli magához a vásárlókat – egy ilyen világban igenis szükség van reklámra. Nem minden termék tud magától terjedni, amelyik pedig igen, annak a terjedését is érdemes felgyorsítani. De mi a reklám fogalma, története, milyen reklám fajták és típusok léteznek, és mi a hatása?


A reklám fogalma, célja


Mi a reklám? Definíció szerint egy nyilvános felületen megjelenő közlemény, amelynek egy termék vagy szolgáltatás eladása a célja. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy:

1. egyrészről azt kell elérnie, hogy eljuttassa a termék/szolgáltatás hírét a lehetséges vásárlókhoz,

2. másrészről pedig meg kell győznie a célközönséget, hogy vásárolják is meg az adott terméket/szolgáltatást. Tehát a reklám célja röviden: az eladás.


A reklám története


Már az ókorban is voltak reklámok, de jelentőségük csak a 18. századtól kezdett el megnövekedni. Előtte a legnagyobb akadályt leginkább az iskolázatlanság miatti írástudatlanság és a tömeges hirdetési lehetőségek hiánya jelentette. Egészen a középkorig kellett várni, míg ez a két akadály megszűnt. Először az első egyetemek megszületésével, másodszor pedig a könyvnyomtatás elterjedésével. Ezek az újítások megkönnyítették a reklámok terjedését, de az igazi robbanás csak az újkorban jött. Ekkor ugyanis beindult a sorozatgyártás, és a korábban kézzel készítő kisüzemek gyártási kapacitása megsokszorozódott. Ennek hatására annyi új termék lepte el a piacot, hogy már nem volt elég csupán a minőség. A gyártóknak meg kellett különböztetniük a termékeiket. Az 1800-as években már a mai, modern branding kampányok folytak (csak éppen színek nélkül), például a Pears szappan által. Mára pedig ez odáig jutott, hogy a reklám csak a marketing egy apró szelete, és a reklámszakma a Kelsey Group elemzése szerint csak az USA-ban is többszáz milliárd dolláros iparággá vált.


A reklám fajtái


A reklámokat nehéz csoportosítani, ugyanis elég nagy az átfedés köztük, ezért nehéz egy reklámot egyszerűen egyetlen kategória alá sorolni. De valamilyen fajta kategorizálást mégiscsak érdemes használni, hogy később össze lehessen hasonlítani az eredményességüket. A leggyakoribb reklámtípusok:


1. Online reklámozás. Ez a legújabb, és leghatékonyabb reklámfajta. Egyidős az internettel, ezért a többi fajtához képest még igencsak gyerekcipőben jár.


2. Mobil reklámozás. Ez alatt azokat a reklámokat értjük, amelyek csak mobilon keresztül történnek. Ilyenek például az egyes appok reklámjai, az SMS reklámok, vagy a “hideg” telefonhívások (amikor a hívó nem tudja kit hív).


3. Nyomtatott reklámozás. A nyomtatott újságokkal együtt folyamatosan csökken a jelentőségük, de valószínűleg sosem fognak teljesen eltűnni. Egyes iparágakban akár jobban is tud működni, mint például az online felületeken elhelyezett reklámok.


4. Termékelhelyezés. Ide azokat a hirdetéseket soroljuk, amelyeket már egy meglévő tartalom, például szórakoztató műsorral összefüggésében jelennek meg. Az Apple például előszeretettel használja ezt a fajta hirdetést, ezért rengeteg filmben találhatóak meg az Apple termékei.


5. Sugárzott reklám. Ide tartozik az 1900-as évek két legnagyobb médiuma: a televízió és a rádió. Bár jelentőségükből vesztettek az internet térhódítása miatt, azonban még mindig nagyon fontos eszközök a reklámiparban.


A reklámok és a gyerekek


A reklámok manipulációival szemben a gyerekek a legvédtelenebbek: a gyerekműsorok előtt-után vetített reklámok az adott játék birtoklásának nagyszerűségét hitetik el velük. A gyermek könyörgésének sok szülő nem tud, nem akar ellenállni, és megvásárolja a terméket, végeérhetetlen folyamatot generálva. A reklámok hatása a gyermekek közösségbe való beilleszkedésén is megfigyelhető, mivel olyan képet mutatnak be a világról, amelynek hatására téves, nem valódi értékeket tartanak fontosnak a fiatalok. Ilyen például a divat, az emberi testkép megítélése, negatív testkép kialakulása.